MAR-INE - Waterkering
De deltawerken rond Rotterdam hebben een nieuwe waterkering erbij. Na de Stormvloedkering Hollandse IJssel, de Hartelkering in het Hartelkanaal en de Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg hebben we nu de "Waterkering" bij Rhoon. Dit is de hefdeur van de waterkering in de verlengde Zuiderparkweg.
Gat in de dijk
Door de aanleg van de tunnel doorbreken we een secundaire waterkering: een dijk of kade die het land niet direct tegen het buitenwater beschermd. In geval van een calamiteit, bijvoorbeeld een stormvloed, moet de tunnel altijd worden afgesloten met een beweegbare hefdeur.
Vandaar dat we binnenkort een proefsluiting uitvoeren. Wanneer deze proefsluiting succesvol verloopt en het sluitingsprotocol door het Waterschap Hollandse Delta is geaccepteerd, mag een tijdelijke damwand die eerder is geplaatst worden verwijderd. Deze functioneert nu als secundaire waterkering. Als de tijdelijke damwand is verwijderd, kan A-Lanes door met de bouw van de verlengde Zuiderparkweg.
Sluitingstijd slechts 15 minuten
De waterkering bestaat uit een hefdeur. Aan deze hefdeur zijn afdichtrubbers en geleiderail bevestigd om de deur waterdicht te kunnen afsluiten.2 betonnen pylonen, stalenkabels met veerbuffers en bevestigingspunten houden de hefdeur op zijn plaats. De hefdeur wordt door middel van een hydraulische cilinder gesloten en geopend. Bij calamiteiten kan de hefdeur in minder dan 15 minuten worden gesloten.
- Laatste update op .
- Raadplegingen: 1996